van Canggu naar Ubud

31 oktober 2018 - North Kuta, Indonesië

We zouden om half negen gehaald worden door de chauffeur, die was op tijd! Helaas was onze ontbijt service wat laat, maar uiteindelijk vertrokken we om 9 uur toch met onze bagage. We zouden namelijk aan het eind van de dag bij onze volgende airbnb afgezet worden. Goed geregeld 👍.  We vertrokken richting het noorden van Bali en bezochten de eerste ⛩tempel Daya Tarik Wisata Tanah lot Tabanam. Deze tempel ligt in het water en kan je alleen bezoeken als het laag water is, anders moet je er met een boot heen. Hier was het super toeristisch en druk. Vooral met  Chinezen  en Japanners. Na wat te hebben rond gelopen en natuurlijk wat foto’s te hebben gemaakt, zochten we onze chauffeur weer op. Helaas sprak “Eddy” erg gebrekkig Engels en er was dus slecht te communiceren met hem. We noemde hem al snel “Airco ❄ Eddy”, want het was zo warm dat we blij waren als we in een koele auto konden stappen. Hierna reden we naar Tempel nr 2: Pura Taman Ayun hier stond een bord, waarop stond dat het verboden was voor vrouwen die ongesteld waren. Als of ze dit zouden controleren........
Bij binnenkomst kregen we allemaal een rok aan om onze blote benen te bedekken. Hier was het een stuk rustiger en minder toeristisch. Deze tempel heeft een mooie tuin. Taman Ayun betekend ook letterlijk “mooie tuin”. Daarna bracht “airco Eddy” ons naar een tempel aan het water Tempel  3:  Ulurk Danu Beratan. Deze ligt aan het Beratan meer. De tempels lijken allemaal een beetje op elkaar, de foto’s spreken voor zich.
Wat het verkeer betreft, dat is niet te beschrijven. Ze gebruiken elke millimeter van de weg, hebben hun hand continue op de claxon en er rijden links en rechts scooters🛵 langs je heen. Voordeel is dat ze nooit boven de 60 km/ uur komen, want het is gewoon te druk. Onderweg hebben we veel gezien, veel armoede, hele gezinnen op de scooters, hele bedrijven op een scooter gebouwd, ze scheuren er de berg mee op en af. We zijn op zulke smalle steile wegen geweest dat je je constant afvraagt: “zal dat wel goed gaan?”! Kinderen die zich wassen in een beekje en moeders die ondertussen de was in het zelfde beekje doen. Heel veel kleine kraampjes langs de weg met dezelfde producten. Wij vragen ons dan af of ze wel wat verkopen en kunnen ze daar dan van leven. Ze hebben gewoon niets en zijn met heel weinig tevreden. We hebben 1 fout gemaakt om aan “airco Eddy” te vragen of hij een restaurant wist waar je lekker kon eten en je een  mooi uitzicht had. Dat wist hij wel...... uitzicht was prima, maar het eten was slecht, onhygiënische en duur. Hier zou je op zeker de schijterij van krijgen. Ik vond ondefinieerbare dingen in mijn eten....... maar het uitzicht was mooi! Na het eten bedankte we “airco Eddy” met een poker face dat we een prachtig uitzicht hadden, maar zeiden niets over het eten.
Hierna vervolgde we onze rit richting de rijstvelden. Zo mooi groen en geordend. Mooi tegen een berg op verbouwd in terrassen. Bijzonder om te zien.
Na al deze bezienswaardigheden te hebben bewonderd, hadden we nog een monster rit richting Ubud. Het was via onbegaanbare bergwegen, maar het was volgens “airco Eddy” de kortste route. Heelhuids kwamen we aan bij onze volgende stop voor 4 nachten. Weer een heel mooi huis met zwembad, dubbele badkamers en mooi uitzicht. De huiskamer en badkamer hebben een open verbindingen met buiten. Wat ongedierte betreft heb je alleen last van muggen en er lopen hagedissen op de muren. Verder spannends zijn we nog niet tegen gekomen. Morgen maar weer een rustig dagje!

1. Sonja:
    31 oktober 2018
    Leuk verhaal!! Mooie foto's. Heel veel plezier nog, groetjes van Sonja
  2. Ilse:
    31 oktober 2018
    Wat een mooie ervaring ❤️
    En mooie foto’s
    Af en toe een mooi filtertje 🤪
    Dikke kus 😘